تاثیر SSL در سئو و رتبه بندی سایت در موتور های جستجو

تاثیر SSL در سئو و رتبه بندی سایت
نام نویسنده : امیر اکبری 3079 بازدید تاریخ انتشار : 18/07/10 دسته : سئو
آنچه شما در صفحه اول خواندید : تاثیر SSL در سئو و رتبه بندی وب سایت احتمالا وقتی سایت های اینترنتی را مشاهده کرده اید متوجه سایت‌های HTTP و HTTPS شده‌اید. تفاوت بین این دو چیست و از نظر بازاریابی آنلاین کدام مهم است ما در این مقاله قصد داریم تاثیر SSL در سئو را بیان کنیم و اینکه چرا باید سایت ...

تاثیر SSL در سئو و رتبه بندی وب سایت

احتمالا وقتی سایت های اینترنتی را مشاهده کرده اید متوجه سایت‌های HTTP و HTTPS شده‌اید. تفاوت بین این دو چیست و از نظر بازاریابی آنلاین کدام مهم است
ما در این مقاله قصد داریم تاثیر SSL در سئو را بیان کنیم و اینکه چرا باید سایت خود را مجهز به پروتکل HTTPS کنید پس در ادامه باما همراه باشید.

HTTPS چیست؟

بگذارید با اصول اولیه شروع کنیم ، “S” در انتهای “HTTP” بخشی از یک URL به معنای وب سایت امن است. (Hypertext Transport Protocol Security) یا سایت های ایمن شامل کلید 2048 بیتی SSL می شود و می تواند از طریق احراز هویت و رمزگذاری یک اتصال به سایت را محافظت کند. هنگامی که روی یک سرور وب نصب می شود، یک گواهینامه SSL، قفل و پروتکل HTTPS را فعال می کند و امکان اتصال امن از یک سرور وب به یک مرورگر را فراهم می کند.

وب سایت های ایمن می توانند از طریق اتصال به اطلاعات در سه لایه، اتصال کاربر را حفظ کنند

  • رمزگذاری تضمین می کند که فعالیت کاربران نمی تواند ردیابی شود و یا اطلاعات آنها سرقت شود
  • یکپارچگی داده ها مانع از خراب شدن پرونده ها از زمان انتقال آنها می شود
  • تأیید هویت در مقابل حملات محافظت می کند و اعتماد کاربر را ایجاد می کند

HTTPS چه تاثیری روی سئو دارد؟

در سال 2014، گوگل از الگوریتم های به روز شده در سراسر وب به نفع وب سایت های HTTPS استفاده کرد؛ این یک جزء سبک وزن در الگوریتم رتبه بندی کلی بود و سایت های HTTPS فقط افزایش رتبه های جزئی را تجربه کردند. اما گوگل نشان داد که ممکن است این سیگنال در آینده تقویت شود.
در سال 2015، گوگل اظهار داشت که اگر سیگنال‌های کیفیت برای دو نتیجه جستجوی متفاوت در همه چیز یکسان باشند، داشتن HTTPS به معنی داشتن برگ برنده است، یعنی اگر وب سایت شما برابر با وب سایت رقیب تان از نظر سرعت، برچسب عنوان، تازگی محتوا و غیره است، اما وب سایت رقیب شما دارای پروتکل HTTPS است و برای شما نیست، گوگل به احتمال زیاد آن‌ها را جلوتر از شما قرار می‌دهد.

تاثیر SSL در سئو و مزایای SSL

مزایای استفاده از پروتکل HTTPS :

  • افزایش امنیت سایت با استفاده از SSL
  • اعتماد سازی
  • رمزنگاری ارتباط بین سرور و کاربر
  • تشخیص هویت سایت توسط سایر موتورهای جستجو
  • دریافت یک ستاره امتیازی بیشتر در دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (enamad)

SSL چیست ؟

SSL یک تکنولوژی استاندارد امنیتی برای رمزگذاری داده های بین کاربر(از طریق مرورگر کاربر) تا سرور است که اطمینان برقرار می کند تمام اطلاعات بین کاربر و سرور به درستی و یکپارچگی به صورت خصوصی انجام شود.
برای استفاده از اس اس ال شما نیاز به SSL Certificate دارید و برای دریافت آن نیاز دارید به سوالاتی پاسخ دهید تا هویت شما مانند شرکت و … مشخص شود تا وب سرور شما دو کلید رمزنگاری (Cryptographic Key) را ایجاد کند : کلید خصوصی و کلید عمومی (Private Key and Public Key).

کلید عمومی در CSR یا همان Certificate Signing Request قرار می گیرد که وظیفه نگه داری جزئیات اطلاعات را دارد که شما باید CSR را ارائه کنید؛ بعد از این مراحل مدارک شما توسط Certification Authority برسی می شود اگر مشکلی نداشته باشید گواهینامه SSL شما صادر می شود که شامل جزئیات اطلاعات شماست و به شما اجازه استفاده از اس اس ال را می دهد.

وب سرور گواهینامه SSL شما را با کلید خصوصی مطابقت می دهد تا وب سرور بتواند یک لینک رمز گذاری شده بین وب سایت و مرورگر اینترنت کاربر برقرار کند. پیچیدگی پروتکل SSL از دید کاربران شما مخفی خواهد ماند، اما مرورگر کاربر یک نماد کلید یا قفل سبز رنگ را نمایش می دهد که نشان دهنده یک وب سایت امن هست.گواهینامه SSLهمانطور که در تصویر مشاهده میکنید یک آیکون قفل در کنار آدرس اینترنتی در مرورگر ظاهر خواهد شد که با کلیک بر روی آن جزئیات گواهینامه SSL به کاربر نمایش داده می شود.
گواهینامه به افراد حقیقی و حقوقی و کمپانی داده می شود و عموما گواهینامه SSL ، اطلاعاتی در مورد نام دامنه و …. به کاربر می دهد همچنین اطلاعاتی مانند تاریخ اعتبار گواهینامه و جزئیات Authority و مسئول صادر کننده گواهینامه را هم مشخص می کند.
زمانی که مرورگر به یک سایت امن متصل می شود گواهینامه SSL را دریافت می کند و برسی می کند که صادرکننده آن معتبر است یا خیر ، اگر معتبر نباشد به کاربر بابت امنیت اخطار می دهد.

اهمیت اس اس ال در سئو در حال تغییر هست و کاربران با بیشتر آگاه شدن از فضای مجازی و خطراتی که ممکن است برای آن ها پیش بیاید خیلی تمایل پیدا کرده اند که بیشتر از وب سایت های امن استفاده کنند برای همین منظور سایت هایی که دارای گواهینامه SSL هستند، به دلیل اینکه کاربران و اطلاعاتشان رمز گذاری می شوند، توانستند مورد رضایت کاربران قرار گیرند.

گوگل از سال 2014 اعلام کرد که داشتن SSL در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر مثبت خواهد داشت 
گوگل معمولا عواملی که برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد را فاش نمی کند چون این المان ها مثل یک راز برای گوگل می ماند که نباید لو برود اما همیشه متخصصان سئو و آنالیزور ها با مطالعه و بررسی های پی در پی روی موتور های جستجو سعی بر این دارند که از این راز ها و الگوریتم ها پی ببرند؛

اما اینبار گوگل درباره SSL صرف نظر کرد و اعلام کرد که اس اس ال برای سایت شما مفید است البته برای سئو فقط داشتن SSL کافی نیست و تمام روش ها و تکنیک های سئو را باید به نحو احسن اجرا کنید چون داشتن SSL تقریبا فقط 5% رتبه وب سایت شما را افزایش می دهد اما به نظر ما همین 5 درصد ها است که شما را بین صفحات گوگل جابجا می کند.

نکته قابل ذکر این هست که شما برای تک تک صفحاتتان نیاز ندارید SSL جداگانه تهیه کنید داشتن فقط یک اس اس ال می تواند کل سایت شما را ساپورت کند و کل صفحات را امن سازد، اگر شما از زیر دامنه ها (Sub-Domain’s) مانند login.Example.com استفاده می کنید، شما به یک Wildcard certificate احتیج دارید. اما اگر شما از SSL ، تنها برای دامنه وب سایت استفاده کنید نیازی به  Wildcard certificate نخواهید داشت.

جمع بندی : داشتن SSL و تغییر HTTP شما به HTTPS مزایای خوبی دارد و باعث می شود اعتماد سازی کاربران یک پله جلو تر برود و باعث امنیت می شود و در سئو و رتبه بندی هم می تواند برگ برنده شما باشد پس چه بهتر است که برای خود یک SSL راه اندازی کنید.

منبع: یوآی سایت